Հայ-թուր­քա­կան հաշ­տե­ցու­մը ե­րի­տա­սար­դա­կան կի­նո­յում

Ռե­ժի­սոր Ար­թուր Սու­քիաս­յա­նը սկսնակ է կի­նե­մա­տոգ­րա­ֆում. նա ըն­դա­մե­նը մեկ պրո­ֆե­սիո­նալ կար­ճա­մետ­րաժ է նկա­րա­հա­նել, թեև կի­նոաշ­խար­հին լավ է ծա­նոթ. Ար­թու­րը մի քա­նի տա­րի աշ­խա­տել է «Ոս­կե ծի­րան» փա­ռա­տո­նում, վա­րում է «Կի­նոս­րահ» հե­ղի­նա­կա­յին հա­ղոր­դա­շա­րը, մաս­նակ­ցել է Հայ-թուր­քա­կան կի­նոպ­լատ­ֆոր­մին, ո­րի շրջա­նակ­նե­րում նկա­րա­հան­ված «Ա­ղավ­նի­նե­րի վար­պետ» վա­վե­րագ­րա­կա­նը ցու­ցադր­վել է Ս­տամ­բու­լի մի­ջազ­գա­յին կի­նո­փա­ռա­տո­նում: Այժմ նա պատ­րաստ­վում է հա­ջորդ ֆիլ­մին, ո­րը ևս ն­վիր­ված է հայ-թուր­քա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին: Սի­վիլ­Նե­թի տա­ղա­վա­րում Ար­թու­րը պատ­մել է նոր նա­խագ­ծի, թե­մա­յի ընտ­րու­թյան պատ­ճառ­նե­րի և ե­րի­տա­սարդ ռե­ժի­սո­րի իր փոր­ձա­ռու­թյան մա­սին։

— Ար­թուր ի՞նչ ֆիլմ է լի­նե­լու, ի՞նչ մի­ջոց­նե­րով եք ի­րա­կա­նաց­նե­լու նա­խա­գի­ծը։

— Հի­մա նա­խա­պատ­րաս­տա­կան փու­լում ենք: Մեկ տա­րի ա­ռաջ ես այդ սցե­նա­րով մաս­նակ­ցե­ցի Eurasia Doc ծրագ­րին, սցե­նա­րի վրա աշ­խա­տե­ցի ֆրան­սիա­ցի մաս­նա­գետ­նե­րի հետ: Ամ­ռա­նը «Ոս­կե ծի­րա­նի» ըն­թաց­քում ե­ղավ «փի­չինգ», ո­րից հե­տո նա­խագ­ծով հե­տաքրքր­վե­ցին եվ­րո­պա­ցի պրոդ­յու­սեր­նե­րը: Հի­մա սպա­սում ենք պա­տաս­խա­նի Ֆ­րան­սիա­յի ազ­գա­յին կի­նո­կենտ­րո­նից։ Ե­թե ա­մեն ինչ լավ ըն­թա­նա, նկա­րա­հա­նում­նե­րը կսկսենք աշ­նա­նը Ս­տամ­բու­լում։

Պատ­մու­թյու­նը 1960-ա­կան­նե­րին Ս­տամ­բու­լում հիմ­նադր­ված հայ­կա­կան ճամ­բա­րի մա­սին է: Այն­տեղ ե­րե­սուն տար­վա ըն­թաց­քում հա­զա­րա­վոր հայ ե­րե­խա­ներ հայ­կա­կան կրթու­թյուն են ստա­ցել: Ճամ­բա­րի նպա­տակը ամ­բողջ Ա­նա­տո­լիա­յից հայ ե­րե­խա­նե­րին հա­վա­քելն ու նրանց ազ­գա­յին ինք­նու­թյու­նը պահ­պա­նելն էր: Ե­րե­սուն տա­րի անց թուր­քա­կան կա­ռա­վա­րու­թյու­նը ո­րո­շել է փա­կել ճամ­բա­րը՝ հա­մա­րե­լով, որ այն ա­հա­բե­կիչ­ներ է պատ­րաս­տում։

Ս­յու­ժեն նվիր­ված է այդ ճամ­բա­րի սա­նե­րին, ո­րոնք հի­մա 40-45 տա­րե­կան են: Եղ­բոր և ք­րոջ պատ­մու­թյուն է, ո­րոնք, 14 տա­րի կողք կող­քի ապ­րե­լով, չեն ի­մա­ցել, որ հա­րա­զատ­ներ են: Որ­բա­նա­լով փոքր տա­րի­քում՝ նրանք հայտն­վել են տար­բեր ըն­տա­նիք­նե­րում և հան­դի­պել են միայն ճամ­բա­րում: Հե­րոս­ներն ի­րա­կան են, նրանց հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը հի­մա մի քիչ բարդ են, հե­տաքր­քիր։

— Ձեր նա­խորդ ֆիլ­մը՝ «Ա­ղավ­նի­նե­րի վար­պե­տը», ո­րը 2010թ. ցու­ցադր­վեց Ս­տամ­բու­լի կի­նո­փա­ռա­տո­նում, կրկին հայ-թուր­քա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի մա­սին էր։ Այս ֆիլ­մի թե­ման ընտ­րե­լիս մտա­ծե՞լ եք, որ քա­ղա­քա­կան են­թա­տեքս­տը կա­րող է ա­ջակ­ցել ֆիլ­մին։

— Ճիշտն ա­սած՝ ա­ռա­ջին ֆիլ­մի ժա­մա­նակ էլ չեմ մտա­ծել այդ մա­սին: Ա­սեմ, որ ա­ռա­ջարկ­ներ եմ ստա­ցել եվ­րո­պա­ցի և ա­մե­րի­կա­ցի մի քա­նի պրոդ­յու­սեր­նե­րից, ո­րոնք պնդում էին, որ ե­թե «Ա­ղավ­նի­նե­րի վար­պե­տում» շեշ­տեմ քա­ղա­քա­կան են­թա­տեքս­տը, կա­ջակ­ցեն ֆիլ­մին։ Բայց ես հրա­ժար­վել եմ: Այն ա­վե­լին էր ինձ հա­մար:

Ես ծնվել եմ Գ­յում­րիում և ապ­րել հենց ա­ղավ­նի­նե­րի վար­պետ­նե­րի փո­ղո­ցում: Մե­ծա­նա­լով այդ մի­ջա­վայ­րում՝ միշտ մտա­ծել եմ, որ դա հե­տաքր­քիր թե­մա է: Երբ հիմ­նադր­վեց Հայ-թուր­քա­կան կի­նոպ­լատ­ֆոր­մը, և պա­տու­հան բաց­վեց, ինձ հու­շե­ցին, որ կա­րե­լի է դի­մել թուրք կի­նո­գոր­ծիչ­նե­րին և գտ­նել ա­ղավ­նի­ներ պա­հող թուրք վար­պետ, ո­րը կմաս­նակ­ցի ֆիլ­մին:

Իմ հե­րո­սը ի­րոք չէր ե­ղել Կար­սում և ա­ռա­ջին ան­գամ նկա­րա­հա­նում­նե­րի ժա­մա­նակ է հայտն­վում մի քա­ղա­քում, որ­տեղ հայրն է ծնվել ու ապ­րել, և ցե­ղաս­պա­նու­թյան ժա­մա­նակ հենց այն­տե­ղից փա­խել Վ­րաս­տան, այ­նու­հետև՝ Գ­յում­րի: Ինձ հե­տաքր­քիր են այս պատ­մու­թյուն­նե­րը, և կարևոր է, թե ինչ­պես կմա­տու­ցեմ դրանք: Ափ­սոս է չխո­սել այս մա­սին: Ես սի­րա­հար­վե­ցի այս մարդ­կանց պատ­մու­թյուն­նե­րին:

— Ընդ­հան­րա­պես, փա­ռա­տո­նե­րի ա­ռա­քե­լու­թյուն­նե­րի թվում մարդ­կանց ծա­նո­թաց­նելն է, հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյու­նը խթա­նե­լը։ Դուք՝ իբրև «Ոս­կե ծի­րա­նի» ակ­տիվ մաս­նա­կից, ի՞նչ կար­ծի­քի եք՝ արդ­յոք այն կա­տա­րում է այդ ա­ռա­քե­լու­թյու­նը, կա՞ն արդ­յունք­ներ։

— Վար­պե­տու­թյան դա­սե­րը, ի­հար­կե, տա­լիս են այդ հնա­րա­վո­րու­թյու­նը: Ք­շիշ­տոֆ Զա­նու­սին, Ա­տոմ Է­գո­յա­նը, Ջո Ս­թե­լին­գը, Ա­բաս Քիա­ռուս­թա­մին ի­րենց դա­սըն­թաց­նե­րի ժա­մա­նակ մեծ ու­շադ­րու­թյուն են դարձ­նում պրակ­տիկ աշ­խա­տան­քին: Մի քա­նի օր­վա ըն­թաց­քում ներ­կա­յաց­վում է սցե­նար, և ն­կա­րա­հան­վում է ֆիլմ: Դա օգ­նում է վար­պետ­նե­րի հետ կապ հաս­տա­տել, նրանք էլ ճա­նա­չում են, հե­տո հա­ճախ ա­ռա­ջար­կում են ա­ջակ­ցու­թյուն, օգ­նու­թյուն:

Կարևոր է մեկ այլ բան. պետք է ակ­տիվ լի­նել և, մաս­նակ­ցե­լով փա­ռա­տո­նին, պատ­րաստ լի­նել հան­դի­պում­նե­րին: Փա­ռա­տո­նի հյու­րե­րի ցան­կին, ծրագ­րին քա­ջա­ծա­նոթ լի­նե­լով՝ կա­րե­լի է կողմ­նո­րոշ­վել՝ ու­մից ինչ սպա­սել: Չէ՞ որ այդ փա­ռա­տո­նե­րին գա­լիս են ռե­ժի­սոր­ներ և պ­րոդ­յու­սեր­ներ, ո­րոն­ցից շա­տե­րը նոր նա­խագ­ծեր են փնտրում, կամ փա­ռա­տո­նե­րի ղե­կա­վար­ներ և դիստ­րիբ­յու­տոր­ներ։

— Դուք՝ իբրև փա­ռա­տո­նի մաս­նա­կից, զգա­ցե՞լ եք հե­տաքրքր­վա­ծու­թյուն։

— Չեմ կա­րող ա­սել՝ շատ, բայց քա­նի որ ես «Ոս­կե ծի­րա­նում» վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլ­մե­րի ծրագ­րի ժյու­րիի կոոր­դի­նա­տորն եմ, ինձ հա­մար դա ի­հար­կե լավ հնա­րա­վո­րու­թյուն է: Պատ­կե­րաց­րեք՝ ա­մեն տա­րի հան­դի­պել և աշ­խա­տել ժյու­րիի ան­դամ­նե­րի հետ, ո­րոնց մեջ շատ նշա­նա­կա­լի դեմ­քեր են լի­նում, քննար­կել ֆիլ­մե­րը, կա­պեր հաս­տա­տել։

Ի­հար­կե, դեր են խա­ղում նաև անձ­նա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը։ Պետք է պար­զա­պես լի­նել ա­վե­լի ա­զատ և պրպ­տող։ Ոչ մի պրոդ­յու­սեր չի գա և չի ա­սի՝ ինչ լավ է, ես հենց քեզ էի փնտրում։ Ա­ռա­վել ևս խո­շոր փա­ռա­տո­նե­րում, որ­տեղ պետք է պար­զա­պես վա­զել, որ հասց­նես։ Մեզ մոտ հնա­րա­վո­րու­թյուն կա, պետք է ա­վե­լի հա­մար­ձակ լի­նել, հան­դի­պել, խո­սել պրոդ­յու­սեր­նե­րի հետ։

— Ար­թուր, Դուք հան­դես եք գա­լիս իբրև ռե­ժի­սոր, դե­րա­սան և պ­րոդ­յու­սեր. ի՞նչ տեն­դենց է սա՝ մի քա­նի մաս­նա­գի­տու­թյուն­ներ միա­վո­րե­լը։ Հա­յաս­տա­նում կադ­րեր չկա՞ն։

— Կար­ծում եմ՝ ցա­վոտ հարց է։ Սա միայն Հա­յաս­տա­նում չի տե­ղի ու­նե­նում, հատ­կա­պես ե­թե խոս­քը վա­վե­րագ­րա­կան կի­նո­յի մա­սին է։

Ցա­վոտ է, ո­րով­հետև դու մտքում մի բան ու­նես և փոր­ձում ես գտնել հա­մա­խո­հի, ո­րը կըն­կա­լի քո գա­ղա­փար­ներն ամ­բողջ խո­րու­թյամբ և կապ­րի նույն ոգևո­րու­թյու­նը: Խն­դիրն այն է, որ դժվար է այն­պի­սի մարդ գտնե­լը, ո­րը և՛ քո ռե­ժի­սո­րա­կան մտահ­ղա­ցում­նե­րը կգնա­հա­տի, և՛ կմտա­ծի հա­ջո­ղու­թյան մա­սին:

Շա­տերն են գա­լիս այս լուծ­մա­նը հիաս­թա­փու­թյուն­ներ ապ­րե­լուց հե­տո։

— Ե­րի­տա­սարդ ռե­ժի­սոր, ո­րը զբաղ­վում է վա­վե­րագ­րա­կան կի­նո­յով. ան­շուշտ, ինչ-որ պա­հի Դուք կցան­կա­նաք նաև խա­ղար­կա­յին կի­նո ստեղ­ծել, ու­նե՞ք նման ծրագ­րեր։

— Ճիշտն ա­սած՝ ա­յո;: Սկ­սել եմ ա­ռա­ջին քայ­լերն ա­նել այդ ուղ­ղու­թյամբ: Ու­զում ենք ամ­ռա­նը փոր­ձել ա­ռանց բյու­ջեի մի կար­ճա­մետ­րաժ նկա­րել, ո­րը կկոչ­վի «Լու­սի­նը քա­ղա­քի վրա»:

Ե­րի­տա­սար­դա­կան հե­քիա­թա­յին, գու­նեղ պատ­մու­թյուն է լի­նե­լու մի լրագ­րո­ղի մա­սին, ո­րը փնտրում է իր խմբագ­րին։ Հան­կարծ սկսում են ինչ-որ տա­րօ­րի­նակ բա­ներ կա­տար­վել՝ ան­հաս­կա­նա­լի զան­գեր, աղ­ջիկ սրճա­րա­նում և այլն: Այդ օ­րը նրա կյան­քը տակ­նուվ­րա է լի­նում։

Կար­ծում եմ՝ հի­մա շատ լավ ա­ռիթ է դի­մել բո­լոր նրանց, ով­քեր ցան­կա­նում են միա­նալ այս նա­խագ­ծին՝ մենք սպա­սում ենք ա­ջակ­ցու­թյան ու մաս­նակ­ցու­թյան։

Զ­րու­ցել է Մա­րիա Հով­սեփ­յա­նը

Հարցազրույցն ամբողջությամբ կարող էք դիտել այստեղ:

Մեկնաբանել